Nästan veggo - färsk majs med kantareller och päron/rucola sallad

 
 
2 port 30 min.
 
Ingredienser
 
2 majskolvar
2 tomatet
1/2 zuccini
20 bondbönor
1/2 dl torkade kantareller
1 päron
2 nävar rucola
1 pkt bacon
1/2 citron
1/2 lime
2 dl grädde
2 msk créme fraiche
några blad basilika
1 tsk torkad timjan
salt å peppar
 
Gör gärna såhär
 
 1. Koka upp två litet vatten med 1 msk salt i en kastrull där majsen får plats Rensa under tiden majskolvarna.
 
2. Låt majsen koka 10 minuter rensa under tiden bondbönorna genom att öppna den pch plocka ut bönorna inuti.
 
3. Stek baconet och låt rinna av.
 
4. Ta ur innanmätet i tomaterna och skiva tomater och zuccini. Stek på medelhög värme 5 min. och krydda med timjan. Tillsätt grädde och creme fraiche, bacon och lime. Låt puttra.
 
5. Häll i bönorna och kantareller i majsvattnet låt koka med 2-3 min. Häll av vattnet i ett durkslag och häll över majs, bönor och kantareller i stekpannan med grönsaksgrädden på med lock och låt koka ihop på medelvärme nån minut. Smaka av med salt å peppar.
 
6. Skär under tiden päronet i bitar, pressa över citronen och skär rucola och basilika i strimlor.
 
7. Servera majsen med smör och salt, salladen å grönsaksröran! Jag toppade min med rödbetsallad.
 
Betyg 9/10 en rätt att göra många gånger om!
 

Kommentera här: